Thursday, September 9, 2010

makrifat tok kenali

Assalamualaikum dan salam sejahtera, khas buat muslimin dan muslimat sekalian. Ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan mengenali siapa Tok Kenali sebenarnya.> Melalui penelitian saya dalam laman web, ternyata banyak kenyataan yang bercangah dan tidak tepat.

Ramai dikalangan kita yang cuba-cuba untuk menonjolkan kehebatan watak Tok Kenali, dari segi  kewalian atau kekeramatan Tok Kenali!.  Sayangnya tidak seorangpun diantara yang ramai itu, membicarkan tentang ilmunya. Hebat dan tersyuhornya Tok Kenali itu,, bukan terletak pada kewalian atau kekeramatanya!.Tetapi terrletak pada ilmu makrifatnya!.

Hebat dan tersyuhornnya Tok Kenali itu, terletak pada ilmu makrifatnya, bukan hebat pada kewalian atau kekeramatannya. Siapakah, dimanakah dan pernahkah  kita terbaca ada orang yang menceritakan tentang ilmu makrifatnya?. Baik berupa risalah, majalah, surat khabar,, buku atau dari mulut orang?. Sehemat saya yang sudah sekian lama berkecimpung dalam bidang ilmu makrifat, tiada satu dan tiada seeorangpun yang menceritakan tentang kehebatan Tok Kenali dari segi ilmu makrifat, melainkan kebanyakkannya, hanya mengkhabarkan dari segi ketokohan dalam bidang kewalian dan kekeramatannya!.

Untuk itu, bagi sesiapa yang berhajat untuk mengetahui dan mendalami sebenar-benar kehebatan ilmu Tok Kenali dalam bidang makrifat, inilah tempat dan inilah medannya bagi membicarakan tentang sebenar-benar kehebatan Tok Kenali khasnya dalam bidang ilmu tasauf dan bidang ilmu makrifat yang sebenar-benarnya. Oleh itu, untuk mengetahui dengan lebih terperinci dan lebih mendalam, akan rahsia disebalik ketokohan ilmu Tok kenali, dengan rasa rendah diri, saya menyeru dan merayu kepada seluruh para pengemar ilmu makrifat sekalian, samaada diMalaysia sendiri khasnya, mahupun yang berada di Berunai, Indonisia, Selatan Thailand dan diseluruh Nusantara ini amnya, marilah kita sama--sama layari laman blog  (makrifat.tokkenali@yahoo.com).

Kebenaran dan kesasihan cerita ketokohan ilmu makrifat Tok Kenali ini, akan dinukilkan sendiri  dari mulut anak murid sejati Tok kenali kelantan yang bernama Tuan Guru Mohd Yusof bin Cik Wook, yang dilahirkan di Kampong Banggol Cica, Pasir Mas dan membesar di Kampong Dalam Ruu, Tumpat, kelantan. Yang secara kebetulan, telah ditakdirkan meninggalkan pula ilmu makarit Tok Kenali  ini, kepada salah sorang dari anak darah dagingnya.

Ilmu Allah bukan harta pusaka yang boleh diwari oleh anak cucu. Ilmu Allah itu, hanya akan diberi kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dengan secara kebetulan dan berserta dengan takdir Allah Taala, ilmu makrifat Tuan Guru Mohd Yusof Cik Wook yang diwarisi dari Tok Kenali, telah dengan sendirinya menggalir pula kedalam tubuh anaknya. Segala rahsia ilmu kemakrifatan Tok Kenali, telah diperturunkan seratus persen kepegetahuan qalbu Tuan Guru Mohd Yusof. Manakala segala ilmu makrifat yang ada didada Tuan Guru Mohd Yusuf Cik Wook, telah pula dengan sempurna diperturunkan kedalam dada qalbu sianak.

Ajukanlah sebarang pertanyaan yang selama ini terbuku dihati tuan-tuan, kelaman blog ini, mudah-mudahan akan saya jawab, sebagai mana jawapan yang tersemai dalam lubuk qalbu Tuan Guru Mohd Yusof Cik Wook. 


Seumpama ilmu:
  1. Cara mengenal Allah?.
  2. Cara mengenal diri?.
  3. Cara mematikan diri sebelum mati (cara mengembalikan diri kepada Allah Taala)?.
  4. Rahsia disebaliik ibadah wudhu yang sebenar-benar suci (sebenar-benar air sembahyang)?.
  5. Cara memahami sifat 20 yang sebenar (Yang bukan sekadar hafal)?.
  6. Rahsia disebalik kalimah syahadah (bukan sekadar lafazan bibir)?.
  7. Cara mana untuk menyatakankan Allah (mendatangkan  wajah Allah dalam sembahyang)?.
  8. Cara mana untuk mendatangkan khyusuk dalam ibadah sembahyang?.
  9.  Dan lain-lain InsyakAllah..............................................

Bagi sesiapa yang telah dibuka pintu hatinya oleh Allah Taala untuk memiliiki kitab ini, sila hubungi talian 019 3010 117  Hj.Shaari Mohd Yusof







10 comments:

  1. Asalamualaikum saya berminat dgn kedua dua buah kitab tuan hj cara mendapatkAn bagaimana

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, awak tertarik dengan buku buku cik, terus bagaimana cara until mendapatkan buku terse but, to long do email kan me awak, terimakasih.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum tuan guru saya berminat untuk memiliki kedua dua kitab Tuk Kenali ini . Bagaimana caranya untuk mendapatkan kitab tersebut

    ReplyDelete
  4. ASALAMUALAIKUM,,, adake e kitab yg boleh di download?

    ReplyDelete
  5. احوال النفس اربعة حقيقة ونعت وكون وصفة
    1) Huraikan sedikit bagaimana kaitan kalimah2 : Hakikat, Na'at, Kaunin, Sifat dengan diri atau nafsu.
    2) Nyatakan nama2 Allah yg tersirat dalam kalimah2 : Nafsu, Hakikat, Na'at, Kaunin, Sifat.
    Ini bab shuhudul kasrah fil wahdah. Cuma nk tengok maklumat2 yg ada pada itrah ahlul bait dengan maklumat2 tok kenali sama atau tidak. Itu saja...

    ReplyDelete
  6. Saya sangat berminat dg kitab itu tuan...

    ReplyDelete
  7. ASALAMUALAIKUM. .adake softcopy? ebook ? atau ekitab? yang blh di download?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum ayahanda, saya mohon ijin untuk mempelajari ilmu makrifat ini, sebelumnya terimakasih ya ayahanda...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wr wb sy dr indonesia pingin mempelajari ilmu ini secara mendalam untuk itu bagaimana caranya mendapatkan buku ini ini wa sy 081-615-340-668 samsun

    ReplyDelete
  10. Assslamualsikum.tuan guru saya ber minat meminang buku tuanguru bagaimana cara nya?

    ReplyDelete